perjantai 2. marraskuuta 2012

#19 Lennokasta ratsastusta

Kuinka helvetin monta kertaa oon sanonu, etten tykkää suokeista? Liianki... Kuitenki keskiviikkona listassa mun kohdalla luki Lento. Koitin vinkua Sarille ja vaihtaa jonku kaa, mutta ei nii ei. Toine yllätys oli, että olin päässy kolmosryhmään. Olin kuolla ku niin ja aattelin etten pärjää siinä. Kattoin tunteja ennen ku menin varustaan Lentoa. Enhämmää saanu sille ees satulaa, ku se työnsi perseellä mut ulos karsinasta. Värväsin Anskut satuloimaan Lennon, koska Lento oli ollu sen vakkari jonku aikaa. Ens kerralla mäki meen satuloimaan raipan kans (; Suitsien kans tuli myöski ongelmaa, koska ohjat meni jotenki iha hassusti kierteelle. Laitoin suitset kaks kertaa uudelleen  ja vaikka koitin pujotella niitä ohjia joka välistä nii ne oli silti väärin ja kierteellä. Kolmatta kertaa en jaksanu ees yrittää, joten Veera sai laittaa ne... Nyt tuli tarpeeks valitusta, joten kerron ratsastuksesta.

Lento oli melko laiska alkukäynneillä, mutta rupesin tekemään voltteja ja ratsastamaan eteenpäin. Ensin mentii keskihalkaisijalle ja väistettiin siitä uralle. Nää on niitä harvoja kertoja, millon Sarin Tallilla väistetään :D Sari sanoki, että missä oon oppinu väistään, koska ei olla siellä harjoteltu varmaa ikinä sillon ku oon ollu. Lento on kuulemma melko hankala väistöissä, mutta astu hyvin ristiin. Seuraavaksi tehtiin muutamia ravi-käynti-ravi siirtymisiä ja mentiin perusistunnassa, mikä on myös toooosi harvinaista Sarin tunneilla. Lennolla oli ihanan tasanen ravi. Oon kerran aikasemmin sillä menny, mutta siitä en muista mitään muuta ku sen, että en tykänny siitä. Alettiin tekeen voltti jokasen esteen ympärille tai väliin, mitä siellä nyt sattu oleen. Aluksi Lento ei ois halunnu lähtä uralta, mutta sitte parin voltin jälkeen totteli suosiolla. Piti mennä mahdollisimman hidasta ravia, joka onnistu melkein koko ajan. Jos mentiin pitemmästi vain uraa pitkin, ravin tahti nousi.

Sari selitti laukkaharjotuksen ja mun oli tosi hankala saaha Lento laukkaamaan ympyrällä. Sitte ku se taas pari kertaa onnistu, nii onnistu loputki kerrat. Laukattii siis ympyrä-pitkä sivu-ympyrä. Lennon laukka oli kans tosi ihana! Oikeestaan ihastuin Lentoon (: Se kuunteli mun pohkeita, jotka ei yleensä suokeilla mee läpi mulla. Otettii loppuravit keventäen ja sitte temppuiltii siellä selässä (naisten istunta, perunasäkki yms.) ennenku seuraavat ratsastajat tuli. Luovutin Lennon ja meninki vaivihkaa kirjottaan listaan, että Lento seuraavallekki kerralle, vaikka sanoin Sarille etten halua :D


Perjantaina Sari oli kuskina ja lista oli sitte jo bussissa. Mulla oli Prinssi :) Sari oli laittanu mut ykköseen, mutta sano että meen taas viimesessä. Siinä sitte kaikessa rauhassa juttelin kavereille ja vaihdoin ratsastushousut. Kymmene yli viis Sari tuli sanoon mulle, että ota Kalle tai Lento (oli valmiiksi varustettuja) ja tuu tunnille. Tuli pikkusen kiire,  ku aloin laittamaan kenkiä, chapseja, hiuksia, hanskoja... Valitsin Lennon, koska en vaan osaa mennä Kallella ja en muutenkaan tykkää siitä. Sari oli vieny Lennon maneesiin ja muut ravaili jo. Pääsin ite selkään ehkä vartin yli :d Lähin heti ravaamaan ja tekemään voltteja. Meillä oliki estetunti, joten piti säätää vielä jalustimien kanssa.

Alettiin tuleen toisella pitkällä sivulla kahta kavalettia ravissa. Sitte rentoutettii kädet ja viimesenä tultii laukassaki. Sari nosti esteitä (jos niitä esteiksi voi sanoa), mutta korkeimmillaan ne oli 30cm pystyjä. Lento ei kieltäny kertaakaa, mutta kerran ohjasin ohi vahingossa :d Tehtii myös toine harjotus, jossa hypättii lävistäjällä okseri ja laukattii uralle ja siitä pääty-ympyrälle. Meni superhyvin ja Sariltaki saatii kehuja. Ykkösryhmässä on tietenki alottelijoita ja pienimpiä ratsastajia, joten kaikki oli eessä. Tuossa ensimmäisessä harjotuksessa toiselle pitkälle sivulle piti tehä iso voltti, mutta olin ainoo kuka sitä teki, koska muut halus vaan hypätä. Tietenki ku sitä volttia tein nii kaikki kiilas eelle :d

Lento oli kuitenki tosi mukava taas ja loppuraveissa taivuttelin. Sain ottaa Lennon pois ja rapsuttelin sitä vähä. Kuitenki se, joka meni sillä kolmostunnilla tuli hoitamaan Lentoa. Kuvaajaa mulla ei oo melkei ikinä Sarin Tallilla,  mutta oottakaapa ens viikon postauksia Oulunsalolta ! (:

♥:llä Annika

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kommenttia tulemaan! Vastaan jokaiseen kommenttiin :)